onsdag, februari 01, 2012

Alfreds tårta


Jag blev verkligen nöjd med Alfreds tårta. Supersmarrig och fin! Tårtbotten fick en lite hård yta, så nästa gång kör jag nog på vanligt tårtbottenrecept. För den som är sugen på att prova att baka tårbotten så hittade jag receptet här. Som form till tårtan använde jag silikonformar från IKEA. Det var första gången jag provade dom men de var riktigt bra. Lite roligare form på tårtan blir det också! Se till att smöra och bröa formarna ordentligt bara, jag missade lite så kakan fastnade, inte bra! Men det blev ok ändå. 

Jag letade ju efter nån frosting att ha på tårtan istället för grädde, och en läsare tipsade om den fantastiska bloggen Passion 4 Baking, där Manuela visar upp alla sina läckra recept och bakverk. Så mycket inspiration, gå in och titta där! Där hittade jag Vanilla Bean Frosting som jag gav mig på (lite läskigt med vattenbad!) och den blev verkligen hur god som helst! Jag skulle kunna äta den med sked i en skål, den blev verkligen supergod. Den kan jag varmt rekommendera!

Vanilla Bean Frosting
7 äggvitor
5 dl socker
frön från en vaniljstång
1 tsk citronsaft 

Koka upp lite vatten i en kastrull. Blanda alla ingredienser i en värmetålig skål och ställ över det kokande vattnet. Vispa med hand- eller elvisp tills sockret smält och det börjar bli lite fluffigt. Överför smeten till en ny skål och vispa tills skålen inte är varm längre. Jag använde min kitchenaid eftersom man måste vispa ganska länge. Jag valde att färga min frosting med lite naturlig färg så den blev ljust rosa. Det här receptet räcker till åtminstone två stora tårtor, så gör du bara en tårta räcker det att halvera receptet. (Något inte jag gjorde så jag fick en hel massa frosting över!)

3 kommentarer:

anna of sweden sa...

Hjälp, vilken fin tårta. Gillar de små vimplarna jättemycket! Fantastiskt!

Millan sa...

Ah ett stort forsenat grattis till Alfred! Stora killen med fina flugan. Sa sot han var pa sitt kalas och sa fina godsaker du bullat upp med dessutom. Hade du bakat macarooner sjalv? Jag har fatt for mig att det ar skitsvart och har darfor aldrig vagat prova .. fegisen Millan!

Kram

Miss Marie sa...

Anna - vimplarna är gjorde med washitejp, superenkelt! :)

Millan - tack! Makroner är lite småsvåra, jag hade tur den här gången! :)