fredag, oktober 24, 2014

Homemade Pumpkin Spice Latte



Pumpkin Spice Latte, så gott, så syndigt... Ja, för inte är det direkt en nyttig dryck! Att läsa vad den innehåller är inte så kul... Den här hemmagjorda varianten smakar inte exakt som Starbucks, men det ger en härlig smak och fyllighet. Perfekt i höstmörkret. Inspiration hittade jag här.

2 dl vatten
1 1/2 dl muscovadosocker
1 dl pumpapuré
1 tsk vaniljpulver
1 tsk kanel
1/2 tsk riven muskotnöt
1 krm kardemumma

Låt socker och vatten koka upp tills sockret lösts upp helt. Sänk värmen och tillsätt pumpapuré och kryddorna och låt det puttra i 5 minuter. Sila sirapen i en ren burk. I kylskåp håller den sig bra upp till två veckor, men skaka om burken innan användning eftersom den delar sig. 

För att göra en pumpkin spice latte, brygg en eller två expresso shots, eller koka starkt kaffe. Värm valfri mjölk och skumma. I en mugg, blanda kaffe, några teskedar pumpasirap och skummad mjölk, toppa med kanel och kakao eller go all in och toppa med vispgrädde och riven choklad! Mums!

Vill man göra en mer hälsosam variant kan man testa den här med dadlar och pumpapuré. Jag har inte helt lyckats få till den än, men det luktar som pepparkakor när man kokar den, så värt att göra den bara för doftens skull! Och det man silar bort blir som en smaskig dadel- och pumpasylt som smakar gudomligt! Måste testa att ha på gröten...


2 kommentarer:

Annika sa...

GOTT!
Ja, PSL är verkligen gott. Tror faktiskt inte jag vill veta vad den innehåller på SBUX. Gör som strutsen i det fallet...
MEN, jag tror allt jag ska prova på att göra din, MUMS!!!
Inget värmer mig så bra som en latte. OM jag fryser är det egentligen det enda som hjälper. Te blir jag inte varm av. Måste vara det att en latte är så "all warm and fuzzy".
Trevlig helg!!!!

Miss Marie sa...

Annika - nej, håller med dig, bäst att inte veta! Håller också med om att latte värmer bäst! :)