onsdag, oktober 15, 2014

Matcha Monster Milkshake



Nu kommer hösten och nu kommer förkylningarna! Jag var rejält sjuk två gånger i somras, men jag har ingen förhoppning om att slippa den obligatoriska höstförkylningen ändå, de har en tendens att bita sig fast... Folk hotar och snorar överallt och med en liten i hemmet så känns det oundvikligt att baciller ska komma in. MEN! Jag gör mitt bästa för att motverka det genom att göra supersmoothies, eller som här, en supermilkshake! Alfred må helt plötsligt fått för sig att han inte gillar smoothies, men jag gillar det fortfarande!

1 fryst banan eller en halv avokado
en handfull grönkål
1 medjooldadel
1 krm vaniljpulver
1 tsk matchapulver
1 tsk lucumapulver
2 dl mandelmjölk
honung

Häll alla ingredienser i en skål, vänta någon minut så att bananen hinner tina lite och mixa sedan. Häll i ett glas och drick genast. Skål!

Matcha och lucuma är två så kallade superfoods, här kan läsa mer om dem med flera! Superfoods finns på många välsorterade nätbutiker, bland annat här och här. Honung är ju också superbra och den frysta bananen eller avokadon gör det hela nästan glasslikt och medjooldadlar har mycket fiber, potassium, magnesium och antioxidanter plus att de har en god, nästan toffeeliknande smak. Man kan såklart göra shaken den med vilken mjölk som helst, men jag gillar mandel! Gott!

Romanescon, visst är den snygg? Min gräns för vad man kan ha i en smoothie/milkshake går nog vid blomkål, men istället kan man göra Fried Cauliflower Rice av den!


Inga kommentarer: