måndag, december 15, 2014

Julbord på Karlslunds Herrgård



I lördags åt vi julbord på Karlslunds Herrgård hela familjen, och det var hur gott som helst! Trots att det i år är nionde året som Engelsmannen firar jul i Sverige, så har vi tidigare inte ätit riktigt julbord! Hemmavid lagar man ju bara det man gillar, grisfötter, massa olika sillar, kalvsylta och rökt makrill är inget vi brukar fixa till jul, och det gör det ju än mer gott när man väl får äta det. Traditionsenligt ska man tydligen äta sju tallrikar (!) i en bestämd ordning (lutfisken förtjänar tydligen en egen tallrik. Nej, om du frågar mig!) men vi kom väl inte riktigt upp till sju tallrikar någon av oss... Men vi försökte!


Karlsunds herrgård är verkligen fint och välbehållet. Tapeter och golv är fina, jag föll för de tjusiga tapeterna i matsalen och toaletten. Härligt retro. Och vi hade såklart klätt oss fint också! Alfred förvånade mig genom att vilja ha sin fluga på sig! Sammetskavajen hittade jag på loppis och byxorna har min mamma sytt. Fint så! Där ser ni också min nya frisyr (åh, vad skönt det är att klippa sig när man inte gort det ett tag!) och till och med Herr Älg hade finaste tomteluvan på sig! Vi gick därifrån uppfyllda med härlig julkänsla!


14 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Vad fina ni är allihop! Älskar bilden på er lilla kille påväg in i rummet!

Anonym sa...

Hjälp. Du är vansinnigt snygg. Fantastisk frisyr och halsband och vinrött. Och jag sâg Alfreds sammetskavaj och bara tänkte att den mâste jag köpa till min pojke. Sâ sâ fin. Om du vet nâgon internetshop som har liknande...

Miss Marie sa...

Eastcoastmom - ja, det är min nya favoritbild! :)

Anonym - tack! :) Tyvärr är alla fina kavajer oftast väldigt dyra :( bäst att leta på loppisar!

Miss Marie sa...

Anonym - googlade lite och hittade dessa:
http://uk.monsoon.co.uk/1/1/70278-boy-3-12-yrs-velvet-jacket-blue.html
http://www.next.co.uk/g402456s1
http://www.johnlewis.com/john-lewis-heirloom-collection-boys'-velvet-jacket-midnight-blue/p1331510
http://www.zara.com/se/en/kids/boy-%283-14-years%29/coats/blazers-c673517.html

Sandra sa...

Så snygga allihop! Härligt med julbord, man borde äta the real deal som där oftare. Mums säger jag. Älskar det.

Miss Marie sa...

Sandra - men eller hur! Det var så länge sedan jag åt ett riktigt julbord, kul att upptäcka nygamla saker! :)

Annika sa...

ÅH vilket ställe!!
Underbart. Där skulle jag också vilja äta julbord och insupa stämning. Så fina ni är. Du ser smashing ut!!
Vilken fin bild du har Alfred där, på väg in. Den med den underbara boken-effekten. Love it!!

Annika sa...

Bokeh

Miss Marie sa...

Annika - ja, verkligen härligt ställe! Välbevarat och fint.

Charlie sa ... sa...

Ah, så ljuvliga bilder! Älskar dem.

Ni är så fina!

Channal sa...

Så fina ni är och vilket mysigt ställe! Sju tallrikar!! På sin höjd fyra:-)

Kram Anna

Miss Marie sa...

Lotta - tack! :)

Anna - ja, blev tre för mig, det räckte! ;)

Jenny sa...

Ja jag såg det där med 7 tallrikar för första gången i går på vårt julbord på slottet. Det klarade inte jag heller, men MASSA mat blev det! :) Såg du rustn

Miss Marie sa...

Jenny - ja! Såg både rustningen och stora jultomten, häftigt! :D