söndag, december 14, 2014

Söndagssvep, 14 december 2014



God morgon tredje advent!


Efter att jag fick barn så har min favoritväska blivit den som man kan bära tvärs över kroppen och som är lagom stor att få plats med mobil och plånbok (sånt man inte vill ha i skötväskan!) och den här från &Other Stories har en väldigt fin färg!


Åh, jag gillar de här ullsockorna med skogsmotiv. Värmer skönt i vinter!


Vacker volangkofta i ekobomull från Sobea.


Gott med pepparkaksmuffins!


Förra veckan var det varm choklad med rödvin, här kommer Spicy Orange-Bourbon Hot Chocolate! De där smågranarna är ju för söta...


Perfekt för vinterfrukosten är snögubbepannkakor!


Inspiration till de här tomtenissarna hittar man hos Martha Stewart.


Fina idéer till julpartajet!


En liten ljusslinga skänker vacker julstämning.


Kronprinsessan Victorias klänning på Nobeldagen var magnifik! Otrolig vacker färg och form med den stora kjolen och släpet. Men det såg kanske inte helt bekväm ut att sitta i... Och prinsessan Madeleines klänning vägde visst över 15 kilo!


Och värdig en nobelbankett var Emily Blunt i den här magnifika gula klänningen. Ja, minus en bara magen då...


Spectre är namnet på nästa James Bond-film och som vanligt är det Daniel Craig som spelar Bond. Störst uppmärksamhet fick dock Monica Belluci, som vid 50 års ålder blir den äldsta bondbruden i historien.Värt att notera är att Daniel Craig är 46 år och alltså närmare Monica i åldern än andra bondbruden franska Léa Seydoux 29 år...


I DN kunde man i veckan läsa om hur många procent av flygplanspassagerare som ville slippa barn på flyget. Fullkomligt bisarrt! Själv skulle jag gärna slippa folk som fäller ned stolsryggen i ansiktet på mig, folk som luktar illa/fiser sig igenom flygresan, folk som skrattar för högt, folk som druckit för mycket innan/under flygresan och människor med långa ben vars knän trycker in i stolsryggen. Tack.


Läs om den här 16-åringen som är på väg att ta över Silicon Valley. Spotifys Daniel Ek gav ett bra svar på tal om the Swiftgate! Det är läskigt att det finns fler och fler abortmotståndare i världen nu, men lyssna på den här gravida kvinna som säger åt abortmotståndare att sluta filma kvinnor som går in i abortkliniker. Tigermamman som tänkte om är tänkvärt för alla föräldrar. Italien lockar alltid, läs om tips för Cinque Terre på budget. Mer och mer forskning visar vilken fördel det är att vara flerspråkig. Ha en bra dag!

7 kommentarer:

Sandra sa...

Vad många fina bakverk med jultema!
Och jag längtar verkligen efter snö nu. Skulle kunna tänka mig ett par timmars utförsåkning och varm choklad. Men först Julturnen med Örebro och Linköping ett par veckor. Vad är det med abortmotståndarna egentligen?! Jag blir mörkrädd över hur människor agerar just nu. Det går åt fel håll, usch. Och barnfria flyg? Jag orkar inte ens kommentera den debatten.
Tack för härligt och viktigt svep !

Anonym sa...

Jag blir helt galen på den diskriminering som pågår mot barn just nu. Ingen verkar reflektera över den, men hade det varit en etnicitet vi behandlade lika - då hade det blivit liv. Jag blir förbannad på att SJ inte låter barn åka i första klass till exempel. En motivering jag hört är att 1-klass är till för de som vill arbeta på tåget. Okej, men om man bara tycker det är skönt med mer service, större utrymmen, tillgång till frukt och kaffe osv då? Det kan väl vara alldeles underbart för en förälder att få åka så med sitt barn? men nej. Man ska kunna arbeta? Däremot är det tydligen helt okej med stora konferensgrupper som sitter och är överförfriskade i första klass, det finns det ingen regel mot. Blir mörkrädd.

Sen ska vi ju inte heller prata om alla bröllop/fester där barn inte är välkomna...

Blir sorgsen.

/T

Anonym sa...

Jag blir ocksâ jätteledsen av barn-som-stör-pâ flygdebatten. Speciellt eftersom vi lagt ner mycket engagemang för att flyga pâ rätt tider för vârt barn. Boka en extra stol. Stannat och övernattat en extra natt pâ flygplatshotellet. Valt hyrbil istället för att resa kommunalt. Fôr barnets skull och vâr skull men även för medpassagerarnas skull. Förberett med aktiviteter som kritor, klistermärken, bilar, böcker, dvd med hörlurar, burit i gângen, pratat i förväg om reglerna ombord och tagit med egna snacks, spillfri mugg etc. Och om mitt barn sedan blir ledset, argt eller övertrött dâ tycker folk att han är OUPPFOSTRAD? Jag tror att det beror pâ att de inte alls förstâr hur en 1-3 ârig pojke fungerar. Aktiv, massor av energi, dâlig impulskontroll. Det finns inga vâlluppfostrade barn som aldrig grâter eller har vredesbrott. Majoriteten av barn har raseriutbrott nâgon gâng om dagen i tvâârsâldern. Men det verkar folk inte ha en aning om? Att "det är ju bara att säga till barnet". En tvââring kan sitta helt still pâ en stol och vänta i typ 4 minuter om de inte är just trötta eller man engagerar barnet. Det är trâkigt att "folk" inte förstâr bättre att uppfostran inte sker över en natt.
Och dâ ska vi inte flyga överhuvudtaget? Men jag är utlandssvensk! Och vi vill inte kompromissa med att besöka Sverige! Vi flyger inte till Sverige ofta! Men vi vill inte lâta bli. Vi vill ju att han ska uppleva svensk kultur. Usch jag blir sâ ledsen. Varför kan de inte försöka hjälpa till istället eller bara vara vänliga eller inte bry sig...

eastcoastmom sa...

Klart man inte kan förbjuda barn på flyg, men samtidigt förstår jag varför människor tycker så ibland... De allra flesta föräldrar gör såklart allt de kan för att deras barn inte ska störa medpassagerarna, men så fnns de det som totalt verkar strunta i hur kidsen beter sig... Har flugit massor med våra barn och vet hur tufft det kan vara, men ibland blir jag sååå irriterad på slappa föräldrar...
Victorias klänning var magnifik!

Anna, Fair and True sa...

Victorias klänning var helt fantastisk!

Annika sa...

Vickans klänning är en dröm!! Den perfekta klänningen!! Alla rätt!
Madde såg olycklig ut hela hon.

Flyget...
Svårt.
Visst kan jag förstå att folk blir irriterade på ett barn som springer i gången en hel flygresa, skänar etc. Jag tillät aldrig K att springa i gången. Jag gick med henne där (då det behövdes) men hon fick aldrig ränna där ensam.
Tycker det finns väldigt många flädrar som skiter i sina medpassagerare. De säger inte till barn som sparkar på sätet framför, låter barnen hållas. Sånt tål inte jag.
Jag har flugit så mkt, och så ofta, till och från USA. Tycker jag sett allt.
Och eftersom jag själv har barn, numera vuxet. Men jag vet att det går att hålla ett barn lugnt ombord. Det gäller att planera som fldrer också. ta med leksaker, klistermärken, målarböcker etc. Kanske sådant barnet fått välja själv innan resan. Möjligtvis var K ett ovanligt snällt barn att flyga med, vad vet jag?
Att ett stackars barn gråter stör inte mig. Men spring, skrän och sparkar på stolsryggar stör mig mkt.
Och att flyga business class med barn? Nope. det är jag INTE för, eller första klass på tåg.
Sorry.

Miss Marie sa...

Sandra - ja, vi fick lite snö där, men nu är det borta! Hoppas det hinner komma lite mer snö innan vi åker hem. Alfred var mest orolig över hur jultomten skulle kunna landa på barmark! ;) Och ja, inte skulle man ha kunnat förutspå att vi skulle gå åt det håll det verkar nu gällande aborter! Läskigt!

T - ja, grejen är ju att det inte är alla barn som stör, det är några barn, lika väl som att det kan vara vissa vuxna som stör! Väldigt diskriminerande.

Anonym - ja, visst är det trist! De flesta föräldrar försöker sitt bästa för att hålla sina barn glada och nöjda, men det går inte alltid! Huvudsaken är ju att man försöker!

Eastcoastmom - jomenvisst finns det människor som inte bryr sig om sina barn när de flyger, men då är det ju oftast de som är problemet o inte barnen i sig! De flesta tar ju ändå hand om sina barn så gott det går.

Anna - visst var den! Drömklänning.

Annika - nu har vi aldrig rest så långt med Alfred, men visst kan de behöva gå i gången lite då o då, särskilt när de precis lärt sig gå. Numera förstår ju Alfred att han bör sitta på sin stol under flygresan, men självklart får han gå på toa o så, så det underlättar. Men jag tycker det finns många vuxna som inte visar hänsyn till medpassagerare, och det är snarare där problemet ligger för mig, inte hos barnen!