torsdag, februari 04, 2016

BLW och sjal, tips?



Puré till Alfred när han var ett halvår.

Mina kära svärisar har tyckt att vi ska börja ge Anders mat i en dryg månad nu, så av ren princip kommer vi inte ge honom någon annan mat än bröstmjölk till dess han börjar skolan... Nej, skämt skämt, men de har lite svårt att inse att dagens råd är att enbart amma/ge ersättning fram till sex månader och sedan, långsamt, introducera annan föda. Svärmor tjatar om att för Engelsmannens broder var bröstmjölk bara en dryck och hon började ge honom kex när han var en månad gammal, och honom är det minsann inget fel på (kan diskuteras i och för sig...). Kan kanske hänga ihop med att råden på 70/80-talet var att amma var fjärde timme och som tur var har de råden ändrats lite!

Men det var ju inte om mina kära engelska familj det här skulle handla om, nej, utan BLW, så kallad baby led weaning, som inte riktigt fanns på samma sätt när Alfred var bebis, så jag är väldigt nyfiken på det! I korthet går det ut på att man inte matar bebisen puréer utan ger hen bitar av mat som hen sedan själv får utforska och stoppa i munnen. Är det någon som kört på det och kan ge tips på vad man ska tänka på?

Med Anders har jag också blivit en riktig bärnörd, jag sjalar eller bär honom i sele varje dag, vagnen används alltmer sällan. Jag har en Solly Baby som var perfekt när han var nyfödd, men nu börjar han bli lite för stor för den. Just nu kör jag mest på Ergon som jag älskar, men jag skulle gärna vilja ha en vävd sjal att växla med. Jag tycker att Artipoppes sjalar verkar vara så härliga, men hoppsan, priserna är inte riktigt lika härliga... Som tur finns det andra sjalar som är lite mer överkomliga. Någon som sitter inne med tips på bra sjalar?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir sâ lättad varje gâng du skriver att du stör dig pâ svärfamiljens kommentarer. Det är skönt att höra att nâgon annan tycker det är jobbigt ibland. Jag kämpar sâ mycket med min svärmor. Jag vet att jag borde vara en bättre person än sâ, men jag blir irriterad nästan varje gâng vi ses... Hon tror att barnbarnet inte kommer lyckas i livet p g a sin "slappa svenska uppfostran" typ. Och är samtidigt emot internationell skola, och det är ju värdelöst att kunna svenska. Hon tycker att barnbarnet pratar för mycket och tillâts ta för mycket plats; han borde leka själv och äta upp all maten pâ tallriken. Jag har inte lärt honom tvätta händerna ordentligt, och borde inte lâta honom sitta i mitt knä eller bära honom för han är alldeles för stor (sedan 2 ârs âlder). Om jag höjer rösten sâ är jag inkonsekvent som förälder enligt "min svenska uppfostran". Jag borde inte tillâta att han blir smutsig (typ sandlâda, hoppa i vattenpuss med gummistövlar). Hon var själv en väldigt auktoritär förälder och ammade definitivt inte en sekund. Hon gillar inte ersättning (mjölk överhuvudtaget) och hennes barn fick puré jättetidigt sâ det är verkligen totalkrock vad gäller uppfostran mellan oss. Barnet har även för mânga leksaker, och ändâ köper hon själv flera stycken presenter varje gâng vi ses; men berättar för övrig familj att hans rum är helt överfullt sâ de ska bara köpa kläder till oss. Hjälp vilken energi som krävs för att hantera irritationen jag känner varje gâng vi träffats. Sâ svärfamilj kan vara tärande. Definitivt. Undrar och hoppas att jag själv kommer bli en smula bättre som eventuell svärmor. Gud!

Anonym sa...

Vi körde BLW och vi älskade det. Men visst ska man kanske vara lite försiktig ocksâ. Läsa pâ om hur man gör om barnet skulle sätta i halsen och akta sig för nachochips, korvbitar med skinn, morötter, har för mig clementiner, vindruvor med skal, finns säkert lite flera jo torkade aprikoser... När vi började mjukkokade vi en del grönsaker. Och i början var det mycket mjuka stavar sâ vi kände oss trygga. Jag följde nog lite böcker och sedan experimenterade vi mer hej vilt när vi märkte hur duktig han var. Ja och bebis ska sitta upprätt och man ska ju ha uppsikt. Vi varvade även med hemlagad puré och burkmat ute. Sedan plastduk och golvskydd eller kanske bricka till barnmatstolen. Eventuellt äta i blöjan. Barnet var tidigt med finmotorik och kunde hantera sked och gaffel och glas betydligt bättre än andra barn i förskolan. Han var matglad. Vi har alltid haft noll tvâng kring mat. Fördel kan vara matglädje och nackdel kladdet men tycker man det är kul med gemensamma mâltider är det ett bra sätt att alla fâr matro för bebisen kan kladda i evigheter i början sâ det blir bra underhâllning?

Anna, Fair and True sa...

Vi körde egentligen inte medvetet BLW med Harald men det blev lite så då han delvis vägrade flaska (och jag började ju jobba när han var 6,5 mån gammal och då endast ammade morgon och kväll) och ganska snart inte ville bli matad. Så han fick plocka i sig så gott det gick makaroner, ångkokade grönsaker och frukt, ärtor, osv. Jag köpte en ångkokare för bebismat av en kompis (begagnad), den puréar också om man vill också. Det fungerade bra. Men som sagt, det var inte 100%. Han åt en del puré och gröt. Han brukade inte sätta maten han stoppade i munnen själv i halsen men hade svårare med barnmat som är både bitig och rinnig om du förstår vad jag menar, den som är för de lite äldre efter puré, den satte han ofta i halsen (alltså inte på riktigt så han inte kunde andas). Då är ju BLW mycket bättre.

Anna, Fair and True sa...

Majs funkar förresten inte så bra för de har ändå ganska hårda skal (kanske bättre om man ångar majsen först) men ärtor är redan mjuka.

Linnéa i Colorado sa...

HAHAHA älskar att läsa om relationen till dina svärisar! Vi körde BLW och älskade det, tror verkligen att det är därför WK älskade mat som .. mindre. Nu är det inget som gäller. Men vi lät honom suga på bitar av mat, som mango. Köttbitar. Sweet potato sticks. Med mos som potatis, guacamole, böngrytor så la vi det framför honom så fick han sticka fingrarna i det och sedan slicka av det. Han gillade det och det var fint för vi kunde sitta och äta ihop mycket, at det sedan är URKLADDIGT är en annan sida. Det finns massa recept på pinterest och instagram.

Annika sa...

Ja, det är väl så att man alltid retar sig på ffa svärmor, så har det varit för mig också. Nu är hon så sjuk att hon inte längre har ngn åsikt, och det är sorgligt. Men hon la sig egentligen aldrig i, och det uppskattar jag. Hon ifrågasatte aldrig svenskan, eller ngn uppfostran eller alla mina resor hem då K var baby och toddler (NOT to my face, anyway. Hon kanske hade tirader med sina döttrar om det, men det vet jag inget om). OCH i efterhand borde jag ha uppskattat det mer. ATT hon var så öppen iaf.
Så, ja,hon var bra, trots allt.
Sen var det mkt annat hon tyckte vi skulle göra som tex debutantbal för daughters of the american revolution etc, sånt fick jag säga nej till. SÅ inte min grej. Och en del annat...men ändå...lugnt...
Inget snack efter ett nej.

BLW, total news to me!!
Tycker det låter lite farligt, hehe. Men det är väl inte det. Låter klokt också, att de ska få smaka på det sättet.
Man märker ju så väl då bebin vill börja prova att äta av riktig mat.

Åh, följer du Tahira i London på insta?
Hon är ju verkligen fena på det här med sjalar. Ser mysigt ut. Nej, jag hade ingen sjal, men skulle säkert prova om jag hade en bebi idag.

Miss Marie sa...

Anonym - åh, det är så energikrävande ju! Man kan bli galen... Mina svärföräldrar har inte så uttalade åsikter om mig, men jag kan tänka mig vad de säger bakom stängda dörrar! Men visst, det märks verkligen att vi kommer från olika kulturer ibland, min make stöttar alltid mig, hoppas din gör detsamma!

Anonym - tack för en massa bra tips!

Anna - ja, en blandning blir det nog för oss också, får se vad Anders gillar bäst!

Linnéa - karma kommer ge igen, varken Anders och Alfreds partners kommer gilla mig... ;) tack för massa tips!

Annika - Petchie tipsade om Tahira så följer henne nu! Nej, mina svärisar ifrågasätter inte heller svenskan o den delen, men det blir en hel del kulturkrockar kan man säga! Som tur är tar Mike alltid min sida o han o jag har väldigt lika åsikter om det mesta!

Miss Marie sa...

Anonym - åh, det är så energikrävande ju! Man kan bli galen... Mina svärföräldrar har inte så uttalade åsikter om mig, men jag kan tänka mig vad de säger bakom stängda dörrar! Men visst, det märks verkligen att vi kommer från olika kulturer ibland, min make stöttar alltid mig, hoppas din gör detsamma!

Anonym - tack för en massa bra tips!

Anna - ja, en blandning blir det nog för oss också, får se vad Anders gillar bäst!

Linnéa - karma kommer ge igen, varken Anders och Alfreds partners kommer gilla mig... ;) tack för massa tips!

Annika - Petchie tipsade om Tahira så följer henne nu! Nej, mina svärisar ifrågasätter inte heller svenskan o den delen, men det blir en hel del kulturkrockar kan man säga! Som tur är tar Mike alltid min sida o han o jag har väldigt lika åsikter om det mesta!